خوش‌آمدگویی ما یک تخفیف ویژه برای شماست! جهت دریافت با پشتیبانی در تماس باشید

>
نقد و بررسی بازی Mafia The Old Country بازگشت به سیسیل و شروعی دوباره

نقد و بررسی بازی Mafia The Old Country بازگشت به سیسیل و شروعی دوباره

نقد و بررسی بازی Mafia The Old Country
نقد و بررسی, بازی

راهنمای محتوا

بازی مافیا فرانچایزی که سالهاست در صدر جدول خبرها قرار دارد از نسخه اول که در آن دل ها را برد تا  نسخه دوم که در نیویورک ما را وارد عمق خاک مافیا در آمریکا کرد. این یک شاهکار است اما این فرانچایز یازگشته است به سیسیل به قلب مافیا و جایی که شروع این داستان رقم خورد روایت های زیادی ار این بازی وجود دارد اما در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی بازی Mafia The Old Country بپردازیم

دنیایی که در آن قدم میگذاریم چگونه است ؟

هنگر ۱۳ و شرکت 2K به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که بازی Mafia: The Old Country برخلاف انتظارات بسیاری از هواداران سری مافیا، کاملاً به صورت یک بازی داستانی خطی طراحی شده و خبری از دنیای باز (Open World) در این نسخه نخواهد بود. این تصمیم در حالی گرفته شده که نسخه‌هایی مانند Mafia 3 و دیگر بازی‌های مافیا، امکان گشت‌وگذار و ماجراجویی در شهرها و محیط‌های وسیع را به بازیکنان عرضه می‌کردند و بسیاری انتظار داشتند که در “Mafia: The Old Country” نیز این رویه ادامه یابد.

با این حال، تیم سازنده Mafia: The Old Country تصمیم گرفته تمرکز اصلی را بر داستان‌پردازی عمیق، شخصیت‌پردازی و روایت قوی بگذارد؛ به‌جای این که یک دنیای باز ناقص و کم‌جزئیات ارائه دهد که می‌تواند تجربه کاربر را سطحی یا حواس‌پرت‌کننده کند. دهه ۱۹۰۰ و فضای تاریخی سیسیل بدون شک می‌تواند جذابیت زیادی برای ماجراجویی آزاد داشته باشد، اما ساخت یک بازی خطی و متمرکز بر روایت اجازه می‌دهد بازیکن کاملاً در داستان غرق شود. تجربه‌ی نسخه قبلی یعنی Mafia 3 نیز ثابت کرد که صرف داشتن دنیای باز، تضمینی برای کیفیت بهتر بازی نیست و حتی گاهی ممکن است عناصر داستانی را تضعیف کند.

بر این اساس، تصمیم Hangar 13 و 2K برای حذف دنیای باز در بازی مافیا: سرزمین قدیمی (Mafia: The Old Country)، انتخابی هوشمندانه برای ارائه یک تجربه ناب، هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی برای گیمرها خواهد بود.

تجربه Ryan McCaffrey از این بازی (منتقد وبسایت IGN )

وقتی کنترلر را در دست گرفتم در اوایل دهه ۱۹۰۰ بودیم و نوجوانی به نام انزو فاوارا را دنبال می‌کردیم. انزو تازه از معدن گوگردی که کودکی‌اش را در آن گذرانده بود گریخته و حالا در تاکستان دون توریزی، یک مافیای سیسیلی، مشغول به کار است؛ کسی که مردم و دارایی‌های منطقه را در ازای «پول حمایت» از شر راهزنان محافظت می‌کرد. خیلی دوست داشتم که The Old Country پروسه‌ی تبدیل انزو از پسربچه‌ای بی‌گناه به عضوی وفادار و قسم‌خورده‌ی خانواده‌ی توریزی را به‌تدریج و با ظرافت نشان می‌دهد. در فصل سوم، اولین برخورد انزو با دنیای خارج از تاکستان، وقتی رخ می‌دهد که همراه لوکا، دست راست دون، و چزاره، یک عضو متشخص دیگر خانواده، برای جمع‌آوری پول راهی می‌شوند.

لوکا و چزاره عملاً دو شخصیت متضاد کنار شما هستند:

  • لوکا اهل صبر است و خشونت را آخرین راهکار می‌داند.
  • چزاره اما همه‌چیز را با زور حل می‌کند و برایش مهم نیست اول شلیک کند بعد توضیح بدهد!

مثلاً در اولین توقف، به مزرعه‌ی مارکو، کشاورز زیتون، رفتیم. مارکو معمولاً همیشه به موقع پولش را می‌دهد اما این بار تأخیر داشت. لوکا یک هفت‌تیر بی‌فشنگ به انزو داد تا فقط نقش تهدید را بازی کند، اما چزاره گفت: «دو دست اضافه، حافظه‌شان را تندتر راه می‌اندازد!» (حاشیه: در این سه ساعت بازی انگار از هر بازی دیگری بیشتر میوه دیدم! انگار باید بخش میوه‌ها را به گیم اواردز اضافه کنیم!) در پایان،

گلوله‌ای شلیک نشد و کتک‌کاری هم پیش نیامد. تنها با کمی جستجو و پیدا کردن رمز گاوصندوق، پول دون را برداشتیم. برایم قابل‌توجه بود که Hangar 13 سیر تبدیل انزو به مافیای کامل را تدریجی و باورپذیر طراحی کرده است.

 

چرا کنار گذاشتن دنیای باز در Mafia The Old Country تصمیمی هوشمندانه است؟

در سال‌های اخیر، بسیاری از بازی‌های ویدئویی به سمت دنیای باز (Open World) گرایش پیدا کرده‌اند و این موضوع تبدیل به استانداردی در صنعت بازی‌سازی شده است. اما تصمیم استودیو Hangar 13 و ناشر 2K مبنی بر حذف دنیای باز در Mafia: The Old Country نه تنها شجاعانه، بلکه بسیار هوشمندانه و آینده‌نگرانه است. اما چرا کنار گذاشتن این المان محبوب، می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه قوت جدیدترین نسخه سری بازی مافیا باشد؟

تمرکز تمام‌عیار بر داستان و شخصیت‌پردازی

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت مجموعه مافیا، همواره داستان‌گویی قوی، شخصیت‌های چندلایه و دیالوگ‌های ماندگار بوده است. با خطی بودن بازی Mafia: The Old Country، توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون نگرانی از حواس‌پرتی بازیکن در دنیایی بزرگ و پراکنده، حداکثر تمرکز را روی روایت‌پردازی و طراحی روایت‌های فرعی با کیفیت بالا قرار دهند. این ویژگی باعث می‌شود بازیکنان بتوانند تجربه‌ای تقریباً سینمایی و کاملاً درگیرکننده را تجربه کنند، مشابه آنچه در نسخه‌های موفق اول و دوم بازی مافیا دیده بودیم.

جلوگیری از تکرار و خستگی مأموریت‌های جانبی

در بسیاری از بازی‌های Open World شاهد هستیم که مأموریت‌های جانبی تکراری یا فاقد عمق، تنها با هدف افزایش ساعات بازی به نقشه اضافه می‌شوند. همین موضوع در مافیا ۳ نیز یکی از مهم‌ترین نقاط انتقاد کاربران و منتقدان بود. اما با کنار گذاشتن دنیای باز، هر مأموریت در Mafia: The Old Country منحصربه‌فرد بوده و بر اساس نیازهای روایی و شخصیت‌پردازی شکل می‌گیرد؛ بنابراین کیفیت گیم‌پلی و داستان بالاتر از کمیت قرار می‌گیرد.

بازسازی سیسیل با جزئیات بصری بی‌نظیر

از دیگر مزایای حذف نقشه وسیع و گسترده، تمرکز منابع و بودجه بر روی ساخت محیط‌های کوچک‌تر اما بسیار باکیفیت‌تر و پرجزئیات در سیسیل دهه ۱۹۰۰ است. بازیکنان به جای گشت‌وگذار در یک محیط عظیم و سطحی، در محیط‌هایی محدود اما به شدت پرجزئیات و با هنر طراحی بالا غرق می‌شوند که همین امر باعث ایجاد حس واقع‌گرایی، اصالت تاریخی و اتمسفر متمایز می‌شود.

تجربه سینمایی و غوطه‌ورکننده

Mafia: The Old Country قصد دارد تجربه‌ای فراهم کند که بازیکن، درست مثل تماشای یک فیلم سینمایی پرتعلیق، دائماً درگیر لحظات کلیدی، انتخاب‌های حساس و وقایع داستانی باشد. این محوریت داستانی و قدرت روایت به سازندگان اجازه می‌دهد ریتم و ضرب‌آهنگ داستان را حفظ کنند و بازیکن از خسته‌کننده شدن یا گم شدن در محتواهای پراکنده نجات یابد.

درس گرفتن از بازخورد‌ها و تجارب قبلی

مقایسه‌ای کوتاه با مافیا ۳ نشان می‌دهد که حتی اگر یک بازی از لحاظ گرافیک و مکانیک‌های دنیای باز غنی باشد، اما نتواند میان روایت و گیم‌پلی تعادلی برقرار کند، موفقیتی که باید را به دست نمی‌آورد. تصمیم خطی‌سازی بازی جدید بر مبنای بازخورد بازیکنان و تجربه‌ی نقدهای منفی گذشته گرفته شده تا توسعه‌دهندگان اشتباهات قبلی را تکرار نکنند و بازی مافیا را به ریشه‌های داستان‌محور خود بازگردانند.

از Mafia 3 تا Mafia: The Old Country؛ مقایسه‌ای بر پیشرفت داستان‌گویی و تجربه بازیکن

سری بازی‌های Mafia همواره برای علاقه‌مندان سبک داستان‌محور، یکی از نمادهای روایت قوی و فضاسازی خاص به شمار می‌رود. اما زمانی که Mafia 3 منتشر شد، بسیاری از گیمرها علی‌رغم تحسین برخی بخش‌ها، این بازی را به خاطر اختلال در ریتم روایت و عدم هماهنگی دنیای باز با قصه، مورد انتقاد قرار دادند. حالا با رونمایی از Mafia: The Old Country، شاهد رویکردی متفاوت هستیم که می‌تواند آینده این سری محبوب را به شکلی درخشان‌تر رقم بزند.

ضعف‌ها و دستاوردهای Mafia 3

«مافیا ۳» با معرفی شخصیت اصلی جدید، شهر نیو بوردو و تمرکز بر دنیای باز، سعی داشت تجربه‌ای مدرن و آزاد ارائه دهد. اما همین دنیای باز، گاهی سبب می‌شد بازیکن از مسیر اصلی داستان منحرف شود، مأموریت‌های جانبی تکراری شوند و حس سینمایی و درگیرکننده قسمت‌های قبلی از بین برود. همچنین، بسیاری از بازیکنان از عمق کمتر شخصیت‌پردازی و پیرنگ‌های فرعی نسبت به دو نسخه اول گله‌مند بودند.

Mafia: The Old Country و بازگشت به ریشه‌ها

در Mafia: The Old Country، تیم سازنده به تجربه نسخه سوم توجه ویژه داشته و تصمیمی مهم گرفته‌اند؛ حذف دنیای باز و تمرکز بر یک روایت کاملاً خطی و شخصیت‌محور. این رویکرد به سازندگان اجازه می‌دهد با مدیریت بهتر وقایع و ماموریت‌ها، داستانی پرهیجان، منسجم و قوی‌تر خلق کنند، به نحوی که بازیکن همیشه در قلب اتفاقات باقی بماند و قصه بهتر و عمیق‌تر روایت شود.

پیشرفت داستان‌گویی و تجربه بازیکن

در بازی جدید، علاوه بر تمرکز ویژه بر محیط غنی و پر جزییات سیسیل دهه ۱۹۰۰، شاهد دیالوگ‌های به یادماندنی، کات‌سین‌های سینمایی و مأموریت‌های منحصر به فرد هستیم. حذف مأموریت‌های جانبی بی‌محتوا، موجب شده هر مرحله ارزشمند و پرمعنا باشد. این پیشرفت چشمگیر در داستان‌سرایی و طراحی گیم‌پلی باعث شده تجربه بازیکن در Mafia: The Old Country عمیق‌تر، شخصی‌تر و سینمایی‌تر به نظر برسد.

نتیجه‌گیری مقایسه‌ای

اگرچه Mafia 3 با دنیای باز و نوآوری‌های فناورانه‌اش گامی جذاب برداشت، اما Mafia: The Old Country با تمرکز روی روایت خطی، داستانی قوی‌تر، و شخصیت‌هایی باورپذیرتر، نشان می‌دهد گاهی وفاداری به ریشه‌ها و روایت کلاسیک می‌تواند رضایت بیشتری برای هواداران به همراه داشته باشد.

 

تمام نکاتی که قبل از خرید Mafia The Old Country باید بدانی

نسخه‌‌های مختلف Mafia: The Old Country

بازی Mafia: The Old Country توسط ناشر 2K و استودیو Hangar 13 به صورت چند نسخه مختلف عرضه می‌شود که هرکدام از نظر محتوا، قیمت و ویژگی‌های جانبی تفاوت دارند. مهم‌ترین نسخه‌های موجود احتمالاً شامل موارد زیر خواهد بود:

۱. نسخه Standard Edition (استاندارد)

  • شامل: نسخه اصلی بازی
  • محتوا: تجربه کامل داستان، تمامی سکانس‌ها و مأموریت‌های اصلی
  • مناسب برای: کسانی که صرفاً قصد تجربه روایت و گیم‌پلی پایه را دارند
  • قیمت: معمولاً پایین‌ترین قیمت عرضه – بهترین گزینه برای خرید مقرون به صرفه

۲. نسخه Deluxe Edition (دلوکس)

  • شامل: نسخه اصلی بازی + بسته‌های الحاقی اولیه
  • محتوا: سلاح‌ها، لباس‌های خاص، موسیقی متن دیجیتالی، پوستر یا تم‌های اختصاصی
  • ویژگی: ممکن است چند مأموریت جانبی و آیتم ویژه در همان ابتدا فعال باشد
  • مناسب برای: طرفداران وفادار سری مافیا یا افرادی که دوست دارند تجربه‌ای غنی‌تر و با آیتم‌های تزئینی بیشتر داشته باشند

۳. نسخه Collector’s Edition (کالکتور – کلکسیونی)

  • شامل: تمام موارد نسخه Deluxe + آیتم‌های فیزیکی
  • محتوا: مجسمه، دفترچه هنری (Artbook)، نقشه فیزیکی سیسیل، سکه یا مدال ویژه
  • ویژگی: عرضه محدود (بیشتر برای کلکسیونرها)
  • قیمت: بالاترین – برای کسانی که به جمع‌آوری آیتم‌های ویژه علاقه دارند

۴. نسخه Digital (دیجیتال) و Steam Key (کلید استیم)

  • تهیه نسخه دیجیتال یا «کلید استیم Mafia: The Old Country» به گیمرها اجازه می‌دهد بدون انتظار برای دیسک فیزیکی، بلافاصله بازی را روی حساب استیم فعال و دانلود کنند
  • ویژگی: تحویل آنی، مناسب کاربران ایرانی و خرید از مارکت‌های معتبر

خرید در استیم 

یزای خرید این بازی در استیم 3 راه حل وجود دارد اولین و ارزان ترین راه خرید کلید tf2 است  دومین راه خرید بازی Mafia The Old Country از فروشگاه کارت بست است و سومین راه هم خرید گیغت کارت و شارژ اکانت استیم و در نهایت خرید بازی است هر سه روش روش های قانونی هستند که توسط فروشگاه کارت بست پیشنهاد میشود

کلام آخر

بازی Mafia: The Old Country با حذف دنیای باز و تمرکز بر روایت خطی، به ریشه‌های داستان‌گویی و سینمایی خود بازگشته تا تجربه‌ای عمیق، منسجم و فراموش‌نشدنی برای هواداران رقم بزند. بازسازی هنری فضای سیسیل دهه ۱۹۰۰، شخصیت‌پردازی قوی و دیالوگ‌های تاثیرگذار، این نسخه را به یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین عناوین سری مافیا بدل کرده است.

اگر به دنبال یک بازی داستان‌محور با گرافیک چشم‌نواز، طراحی محیط فوق‌العاده و مأموریت‌های متنوع و هیجان‌انگیز هستید، Mafia: The Old Country انتخاب کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. درس گرفتن تیم سازنده از ایرادات نسخه‌های قبلی مانند Mafia 3 و تمرکز بر کیفیت روایت، باعث شده این بازی یک تجربه سینمایی فوق‌العاده را به بازیکنان ارائه دهد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید، با توجه به جدول مقایسه نسخه‌ها و راهنمای خرید، نسخه‌ای متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید تا از هر لحظه بازی لذت ببرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین نوشته هایی که در بلاگ منتشر شده است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x